De mening van LinkedGolf: de NGF moet geen IT aanbieder worden
Misschien heeft u er al iets over gelezen.
Het plan
De NGF gaat, samen met de NVG, een starttijden platform beginnen. De kosten bedragen volgens de NGF 150.000 Euro. Dat starttijden platform wordt een product van een nieuwe BV, die de NGF en NVG samen oprichten. En die zich zal richten op de ontwikkeling van ICT producten voor de golfmarkt in Nederland.
De markt
De Nederlandse Golfmarkt heeft al vele leveranciers van ICT producten voor de golfmarkt. Banen maken niet altijd gebruik van deze producten. Omdat – met name private – banen het als een pré zien voor hun leden om géén gebruik van starttijden te maken maar van een ballenspiraal. Zodat leden eigenlijk altijd binnen een half uur kunnen afslaan zonder te hoeven reserveren.
Het doel
Voorkomen dat er tussenverkopers ontstaan die met hoge marges veel geld weghalen uit de golfmarkt. Als voorbeeld wordt de horeca aangehaald, waar de Horeca Bond een eigen platform heeft ontwikkeld omdat IENS veel te veel marge zou vragen.
Er zijn altijd kosten verkoop
Er zijn altijd kosten verkoop. Zeker in een markt waar de concurrentie hevig is. En dat is zowel bij de Horeca als Golf het geval. Dan moet je meer kosten maken om te verkopen. Het is niet anders. Niemand dwingt een horeca ondernemer om met IENS zaken te doen. Maar die horeca ondernemer weet, dat als hij of zij dat doet, er gegarandeerd meer verkoop is. Daarom doen vrijwel alle horeca ondernemers zaken met IENS. Ook omdat deze overgenomen is door Trip Advisor – de grootste toeristen site ter wereld.
Want met dat bedrijf beschikt IENS over een topteam aan zeer ervaren specialisten op het gebied van Internet Marketing waar het Horeca Bond alternatief er maar nauwelijks één heeft.
En het is ook de verwachting dat dit in Golf zal gebeuren. En daar is niets mis mee. Want de banen in Nederland zijn nog lang niet aan de gewenste bezettingsgraad door het hele jaar heen. Het initiatief van de Horeca Bond is gedoemd te mislukken – en dat is de verwachting voor dit plan van de NGF ook.
Waarom het niet gaat lukken
Allereerst omdat onvermijdelijk de grote reserveerpartijen zullen komen. Met grote teams aan specialisten die de overspannen eenling, die wanhopig het NGF/NVG platform draaiend moet houden, verder ontwikkelen en deelnemen aan alle politieke discussies, het nakijken gaan geven. Maar ook omdat lang niet alle clubs mee gaan doen. En omdat clubs die meedoen geen korting zullen geven op dat platform. Maar wel op hun eigen site. En dan reserveert er dus niemand via dat platform.
Wat dan?
De NGF en NVG kunnen veel beter bestaande aanbieders van data voor zien waarmee deze voor de golfers, clubs en exploitanten aantrekkelijke oplossingen. Dat is hun expertise namelijk. Anders overleven ze niet. De NGF en NVG moeten voorwaarden stellend te werk gaan bij de beschikbaarstelling van data. In plaats van kosten kunnen opbrengsten gegenereerd worden door een (jaarlijks?) tarief voor de data te vragen. Geen risico, geen kosten. Mooier kan toch niet?
Gaat uw club meedoen? Worden alle starttijden beschikbaar gesteld of maar een (klein) deel? Worden er kortingen door uw club op het platform aangeboden? Is dit de ontwikkeling waar u als golfer op zit te wachten?
Ik begrijp het niet helemaal. Nieuwe BV van NVG en NGF ? Kosten 150.000 ? ICT aanbieden in de golfwereld ?
Alle starttijden kun je al boeken of in ieder geval aanvragen via Leadingcourses. Wat nog veel vreemder is : groot aandeelhouder van Leadingcourses is TIG Sports, niet alleen de organisator van de KLM Open maar ook op veel gebieden ( ook ICT ) de partner van de NGF. Welk spel wordt hier gespeeld ?