Is het nou nog steeds crisis op de golfbaan? Door golfpro Martine Martens

Het is echt nog niet voorbij.

De golfclubs hebben moeite om het ledenbestand op peil te krijgen, de golfbanen zien de bezoekersaantallen teruglopen en bij de golfscholen zijn de lesagenda’s leeg.

Ik kom regelmatig op verschillende golfbanen in Nederland om golfbaaneigenaren, golfverenigingen en golfscholen te helpen bij het boeien, binden en behouden van golfers. In eerste instantie ga ik dan bekijken hoe de samenwerking in elkaar zit. Welke belanghebbenden spelen een rol? Is er een uitbater die het restaurant runt of wordt het door de eigenaar, eventueel door een manager namens de eigenaar aangepakt? Is het een ledenbaan of is het een commerciële baan? Zijn de professionals zzp-ers of zijn ze in loondienst. Er zijn erg veel verschillende constructies in Nederland.

Het verbaast me vaak dat de samenwerking tussen de verschillende belanghebbenden nogal eens ontbreekt of onvoldoende is. Laatst las ik zelfs een berichtje van een pro die aangaf liever onafhankelijk van een baaneigenaar of club te zijn. Waarom? Juist de samenwerking levert voor beiden veel op.

Een voorbeeld. Old school ofwel individueel golfles geven is niet meer van deze tijd. Golfers gaan liever met een groepje aan de slag om zich te verbeteren. Het is gezelliger en minder duur. Als pro kun je veel makkelijker een groep aanspreken om acquisitie  te doen, dat levert natuurlijk meer op. Waarom zou een pro dan in vredesnaam niet de samenwerking met de club willen? Daar is de verbinding tussen golfers al gemaakt. Startende golfers kunnen mensen ontmoeten in de startlessen en vervolgens doordat ze in contact komen met leden op een club lid worden. Voor de golfclub helemaal goed natuurlijk: er komen golfers bij. Voor de club is het van belang dat de golfschool goede programma’s heeft, liefst waarbij starters in contact komen met leden.

Wanneer de golfclub, baaneigenaar en golfschool op hun eigen eilandje blijven acteren gaan ze alledrie ten onder.

Hoe kom je nou met golfschool, baaneigenaar en golfclub tot een samenwerking die winst oplevert voor alle drie? Een goed idee om eens met elkaar de doelstellingen door te nemen. Ga eens met de baaneigenaar, de golfclub, de pro en wellicht de restaurant-of shop eigenaar aan tafel. Bespreek eens wat je voor elkaar kunt betekenen om het nòg beter te kunnen doen.

Het is goed om te zien dat deze samenwerking op macro niveau al zichtbaarder wordt: NVG (Nederlandse Vereniging Golfaccommodaties), NGF (Nederlandse Golf Federatie) en PGA (Professional Golfers Associatie) werken meer en meer samen. Nu de rest van Nederland nog.

Deel dit bericht!
  • 9
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    9
    Shares