Laat ze maar lachen…. door expert gastvrijheid: Hans Wognum
Ik doe veel customer journey onderzoek op golfbanen. Er zijn golfbanen, waar ik bij binnenkomst, direct voel dat er iets aan de hand is. Dat er “gedoetjes” zijn (geweest). Of dat de werkdruk gecombineerd wordt met angst voor verlies. Verlies van baan, verlies van omzet, verlies van budget door kosten, onzekerheid enz. En er zijn ook golfbanen waar je het tegenovergestelde tegenkomt. Het verschil: de energie van plezier!
Plezier! Dat is nou precies waarom ik als gast graag naar een golfbaan kom. Als ik dat voel, wil ik (langer) blijven. Het is een teken van goed management of bestuur als medewerkers en vrijwilligers plezier hebben met de bezoekende leden en gasten. En ook onderling, uiteraard continu met oog voor de gast. Mensen, die lachen.
Lachen geeft iedereen energie. Positieve energie. En zien lachen doet lachen. Je oogst immers wat je zaait. Klachten veranderen er door in tips. Lachen laat zakelijke vriendelijkheid veranderen in oprecht plezier. Het vult terrassen en restaurants. Leuk om in te werken en helemaal leuk om in te mogen vertoeven.
Hoe breng je elke dag het team in de lachmodus? Maak je van gasten lachende en blije ambassadeurs? Dat begint altijd bij de manager of bestuurder. Diens energie is bepalend. Daar start de besmetting van alle anderen met het positiviteitsvirus. En bijvoorbeeld ook door voor medewerkers en vrijwilligers de reis van binnenkomst naar de werkvloer leuk maken. En niet te vergeten op de werkvloer zelf uiteraard. Voor hen en voor de gast. Laat ze maar lachen!
Hans Wognum
Personal Touch 4 Golf