Het KLM Open 2020; kan dat eigenlijk nog wel?
Het KLM Open. Voor veel Nederlandse golf fans hét moment om de nationale golf trots aan het werk te zien. Het ultieme golffeest van ieder golfseizoen.
Maar het is 2020. Het is het jaar van Covid-19. Het jaar dat KLM haar imago geen goed doet met haar voucher beleid. Het jaar dat KLM 4 miljard steun nodig heeft om overeind te blijven. Van de Nederlandse belastingbetaler. Dat voor een groot deel gaat naar partijen die met name goed zijn in belasting ontwijking. En ook een deel dus naar het KLM Open. Om nog maar niet te spreken van de bonus voor de CEO…
Het is het jaar dat Nederland niet of nauwelijks zal reizen. Het jaar dat daarmee grote kansen biedt voor de golfsport. Die meer dan ooit de kans heeft zich te vestigen, niet alleen als een sport voor iedereen – maar ook als een sport die je zelfs tijdens een pandemie nog veilig kunt beoefenen. Een sport die in sync is met de maatschappelijke ontwikkelingen om zich heen. Een sport die juist op dat moment bijzonder scherp moet zijn op haar imago.
Maar dat niet reizen is ook waarom experts stellen dat 4 miljard voor KLM niet meer is dan de eerste steun – en dat in 2021 meer nodig zal zijn. “En dan in 2021 weer zo’n golffeestje?” zal de belastingbetaler denken – met vermoedelijk weinig warme gevoelens voor KLM of de golfsport.
Wij vragen het ons af – is dit wel een jaar voor een KLM Open? Is het goed voor KLM om dit tóch te doen? Is het goed voor de golfsport? Wat denken jullie?
Bij deze vraag lijkt de aanname te zijn dat sponsoring en soort liefdadigheid of hobby is in plaats van onderdeel van marketing.
Ik hoor nooit iemand zeggen, adverteren in deze tijd, kan dat nog wel?
Waar je die aanname vandaan haalt is mij eerlijk gezegd een raadsel.
Zolang een bedrijf de kosten uit eigen middelen dekt zoeken ze het maar uit natuurlijk. Maar dat is hier niet zo. KLM wordt door de belastingbetaler overeind gehouden. En dan denk ik dat het niet zo gek is dat die vraag hier gesteld wordt. Los daarvan vraag ik me af wat de waarde is als er geen publiek bij mag zijn – en dat zou me niets verbazen.
Je wilt zelf de vraag stellen, dus mijn aanname vindt al behoorlijk grond.
Nee Remco, dat is natuurlijk niet zo.
De vraag gaat helemaal niet over de reden om iets te sponsoren. De vraag is of je dat kan doen als je bedrijf door de belastingbetaler overeind gehouden wordt. Dat je marketing blijft bedrijven snapt iedereen – maar als de reacties van de samenleving al ziet op de bonus van de CEO – hoe zal dat zijn met een KLM Open? Wat vele malen meer geld kost dan die bonus….