Horeca in de golfwereld: 5 stappen om ons, golfers, echt te laten genieten! Door expert gastvrijheid: Hans Wognum
Waar ik iedereen over hoor binnen de Nederlandse golfwereld is de horeca op golfbanen. En dan vooral over wat er allemaal mis gaat. Zowel vanuit de ogen van de gast als vanuit de ogen van het management gezien. Dagelijks help ik besturen, managers en eigenaren binnen de golfwereld bij het oplossen van deze thema’s. En elk proces start allemaal bij mijn eigen ervaringen in hun golfhoreca. Mijn persoonlijke conclusie: Jaarlijks worden tot wel honderduizenden euro’s per golfhoreca niet bij hen besteed door een structureel gebrek aan oprechte aandacht!
De horeca in golf is een belangrijke afdeling. Een schakel aan het eind van “de customer journey van de golfer”. De horeca bepaalt het gevoel, waarmee een gast de golfbaan verlaat. Is dat goed, komt men mogelijk terug en is dat wow, dan komt men zeker terug. En men durft dan ook hun beste vrienden en vriendinnen mee te nemen! Om dat als golfhoreca te kunnen bewerkstelligen en verankeren, zijn er honderden stappen te nemen. Ik heb, om te beginnen, voor deze vijf stappen gekozen.
Stap 1: De passie delen…
Wat me opvalt, is hoe weinig tijd en geld het management van golfbanen beschikbaar maakt om hun passie en die van hun gasten te delen met nieuwe horecamedewerkers. Even meelopen en daarna het diepe in. Los het zelf ‘on the job’ maar op, lijkt het voor een buitenstaander. Door de passie te delen, voelt een nieuwe medewerker waar het hun gasten eigenlijk om gaat. Leuk om hen met een enthousiaste gast tijdens een ronde golf mee te laten lopen als onderdeel van het inwerkproces. En daarnaast ook tijdens een les of clinic zelf het gevoel van golf te laten ervaren.
Stap 2: Oogcontact mogelijk maken…
Onlangs zat ik op een terras en wilde een tweede kop koffie. Keek om me heen en zag… niemand van de horeca. En niemand van de horeca zag mij. Geen oogcontact mogelijk. Dit is iets, dat ik heel vaak mee maak. En ook heel veel om me heen hoor. Die tweede kop koffie is er daardoor nooit gekomen. Net als het gevoel, dat zij goed voor de mensen zouden zorgen, die ik zou meenemen of zou aanraden er naar toe te gaan.
Benieuwd naar stap 3 t/m 5? Deze worden binnenkort gepubliceerd op LinkedGolf.nl
Hans Wognum is eigenaar van Personal Touch 4 Golf
Dit weekend volgt het tweede deel van dit bericht met de volgende stappen. Alvast daarop vooruit lopend: Wat komen jullie zoal tegen bij een bezoek aan de 19de hole?