Mag jij morgen weer naar de golfbaan? Het is oneerlijk! door onze golfpro Martine Martens
In de turnwereld is veel commotie. De strenge aanpak zoals deze jarenlang gewoon was, wordt nu flink bekritiseerd. En terecht. Laat kinderen in vredesnaam spelend leren en ontdekken wat ze willen en kunnen. Met plezier wordt er veel meer geleerd!
Op de golfbaan is dat niet anders.
Kinderen leren veel door te ontdekken, plezier te maken en in een veilige omgeving te spelen. Op basis daarvan zijn er veel leuke jeugdlessen en activiteiten te vinden.
In 2013 startte ik met een, voor mij nieuwe groep jeugd. De eerste actie die ik ondernam was het vaststellen van de doelstellingen van de kinderen, ofwel: waarom ben je op golfles? De kinderen die antwoordden ‘omdat ik gvb moet halen van mijn ouders’ heb ik met een handdruk gefeliciteerd met het zojuist behaalde papiertje.
Met de andere kinderen ben ik aan de slag gegaan. Hun doelstellingen varieerden van ‘gewoon lekker kunnen golfen met familie’ tot ‘ik wil golfpro worden’. Met beide doelstellingen kan ik aan de slag. Veel van deze kinderen zijn nu jong volwassenen met nog altijd veel plezier in golf.
Op een dag in 2019 ontmoet ik een vader die me vraagt om zijn zoon van 6 jaar oud te begeleiden. Hij speelt veel wedstrijden en wil daarmee verder. Met een beetje een dubbel gevoel ben ik de eerste les ingegaan om de jongen beter te leren kennen. Zou de vader graag willen dat zijn zoon een topgolfer wordt of is er sprake van intrinsieke motivatie bij dit jongetje van 6 jaar?
Afgelopen weekend heeft dit bijzondere talent de tweede plek op het Venetië Open behaald in de categorie tot en met 7 jaar!
Het kan dus echt: deze jongen wil graag na het in de les oefenen van de bunkerslagen, éerst nog even dat hoopje ballen eruit slaan voor we verder gaan! Natuurlijk wisselen we in de lessen lekker snel van techniek en uitdaging, maar na het spelen van 9 holes is het erg leuk om nog even een puttwedstrijdje te doen!
Het is echt niet zo dat hij altijd zin heeft om op de range ballen te slaan, maar dan gaan we toch iets anders doen? Hij vindt het altijd leuk: ‘nadat we deze oefening op de range hebben gedaan, mag jij een oefening bedenken’. We hebben veel creatieve en leerzame golfoefeningen bedacht samen. En ik weet dat hij, zolang hij er plezier in heeft, nog veel kan leren!
Op zondag baalt hij: ‘maandag moet ik weer naar school, terwijl jij morgen weer naar de golfbaan mag! Wat oneerlijk’ Wat een topper!
Leuk verhaal – en gefeliciteerd!