Waarom je het maken van teksten op borden beter over kunt laten aan experts… door Hans Wognum expert gastvrijheid

Borden, signing… en dan vooral de teksten erop blijft één van mijn favoriete thema’s. Na het duiden van de “ruis” en kansen, welke ik ben tegen gekomen tijdens een fysieke customer journey, is dat het eerste dat ik oppak.

[restrict]Allereerst sneuvelen alle verbodsborden.

Teksten met woorden zoals niet, geen, verboden en verplicht worden á la minute vervangen door teksten, die de gast vertellen wat ze er allemaal kunnen doen. Hoe zij er plezier kunnen beleven. Ik heb het hier over de “absoluut-niet”borden.

Daarnaast zijn er ook de “net-niet”borden. Dat zijn de borden met teksten, waarbij je na het lezen, voelt dat de schrijver ervan met heel veel moeite zijn of haar persoonlijke frustratie heeft gepoogd te verwoorden op een semi-ludieke manier.

Vaak ontdek ik, dat overtuiging en aanname er aan ten grondslag liggen. Zonder enig onderzoek en soms gevoed door een incident. Alsof de schrijver en een select gezelschap om hem of haar heen de enigen zijn, die wel weten, hoe het hoort en jij, de gast, niet. Jij moet worden opgevoed en daarom is er een bord met die tekst.

Ik leer elke dag. Ook als golfende gast.

De geschreven regels en ook ongeschreven regels, met vallen en opstaan. Dat is de situatie voor iemand, die 23 jaar professioneel en hobby-matig binnen de golfwereld actief is. Een ander misschien pas een half jaartje.

Voor ons beiden geldt, dat een vriendelijke tip fijn is om te krijgen. Een belerende opgestoken of wijzende vinger geeft een ander gevoel. Soms zorgt het zelfs voor het tegenovergestelde van het beoogde doel.

En is de kans op het ontwikkelen van een  enthousiaste, positieve ambassadeur verdwenen. Dat maakt, dat je dergelijke communicatie beter over laat aan de gastgerichte expert.

Hoe zit dat bij jou? Welk bord geeft jou het gevoel dat je welkom bent? Welke voorbeelden ben jij tegen gekomen?

Laat het me alsjeblieft even weten…[/restrict]

Deel dit bericht!