Golf en de Vrije Markt – wat zijn de kansen?
Greg Norman gaat een nieuwe pro tour opzetten in Azië, Europa en het Midden-Oosten. Een tour die niet gerund wordt door de Internationale PGA Autoriteiten.
Velen speculeren dat het “wraak” zou zijn van Norman op de PGA Tour. Omdat hij in het verleden ook al eens een dergelijk plan had met als belangrijkste reden dat de verdiensten van toppers in Golf niet in verhouding stonden met de verdiensten van de Tours.
Het bleef toe bij een plan, vooral omdat tourspelers toen geen behoefte hadden om tegen de PGA in te gaan. Maar dat lijkt nu anders. Er lijkt nu belangstelling voor te zijn van toppers als Phil Mickelson, Dustin Johnson en Rickie Fowler.
Norman zelf ontkent dat er sprake is van wraak in welke zin dan ook. Volgens hem is dit een plan dat er jaren lag en dat – in zijn ogen – de golfsport alleen maar ten goede zal komen.
Het plan is om toppers van veel meer gegarandeerd startgeld te gaan voorzien. Of dat nou de beste keuze is om “de golfsport te verbeteren” kan je vraagtekens bij zetten. Maar anderzijds is het logisch dat je de toppers aan je tour wilt verbinden om serieus genomen te worden.
En dat brengt ons bij de vraag wat een (inter-)nationaal event nou tot een succes maakt. En het antwoord daarop is volgens ons betrokkenheid van de doelgroep bij het event.
Hoe meer je de golfende doelgroep bij je event weet te betrekken, hoe meer je het bedrijfsleven aan zult trekken. En daarmee kan je dan weer de doelgroepen om de golfende doelgroep betrekken bij het event.
Waarmee ook de pers interesse zal gaan krijgen. Maar vooral die laatste moeten dan wel behoorlijk vrij en ongehinderd toegang krijgen. Om ook achter de schermen te zien wat er goed en minder goed gaat.
Ook dat zorgt voor versterking van de betrokkenheid van de doelgroep. Want velen vinden het leuk en interessant wat er nou allemaal komt kijken bij de organisatie van een dergelijk event.
Misschien wel met een “Big Brother” achtige formule. Het Talpa International Open.
John, is dat wat voor je?