Horeca in de golfwereld: 5 stappen om ons, golfers, echt te laten genieten! (deel 2) Door expert gastvrijheid: Hans Wognum
Horeca in de golfwereld: 5 stappen om ons, golfers, echt te laten genieten!
De afgelopen keer heb je op www.LinkedGolf.nl kunnen lezen over stap 1 en 2. Nu stap 3 t/m 5.
Stap 3: Kort geheugen…
Een horecamedewerker nam voor ons driëen de bestelling voor de drankjes op en kwam ze na gereedmaken ook gelijk zelf weer aan ons brengen. “Voor wie was de cola?”, vroeg hij. “En voor wie de jus d’orange?” Het gevoel van oprechte aandacht voor ons verdampte ter plekke. Andersom heb ik ook meegemaakt. Geen horecamedewerker, maar een golfprofessional, die de horeca tijdens een druk moment even bijstond. Nam van 8 mensen een zeer uiteenlopende koffiebestelling op. Noteerde helemaal niets, stelde een paar vragen over eventuele voorkeuren van de gast, adviseerde extra’s, zoals een glaasje water, en kwam terug met de volledige bestelling en leverde elke koffie met humor en flair bij de juiste persoon af. Dat was helemaal wow!
Stap 4: De menukaart en haar verhaal…
Enige tijd geleden vroeg ik een horecamedewerker wat de special van de dagwas. Zij had geen idee en moest dat even nakijken of navragen. Uiteraard ligt dit aan mij, maar ik had toen al “gegeten en gedronken”. Recentelijker stelde ik aan een ander dezelfde vraag en die wist in geuren en kleuren te vertellen wat er naast de kaart nog meer aan lekkers was. Kwam zelfs met een smakelijke aanrader. Je weet waarschijnlijk wel wat ik heb gekozen. Naar de laatstgenoemde gelegenheid ben ik inmiddels al heel wat keren teruggekeerd. Vergezeld door nieuwe gasten, die ik had meegenomen.
Stap 5: Een rekening die klopt…
In golf geven mensen aan dezelfde tafel elkaar graag een rondje. Dat kan een uitdaging zijn tijdens de registratie door de horecamedewerkers. Tenzij voorafgaand aan die registratie even wordt afgestemd aan wiens rekening het rondje mag worden toegevoegd. Mijn ervaring is, dat het daar vaak anders loopt dan verwacht. Komen bestellingen op een andere bon terecht. Waarom is een kloppende rekening zo belangrijk? Het vertrouwen van de gast. Of beter gezegd: betrouwbaar aanvoelen. Geen gedoe aan het einde van een leuke golfdag. Ik ga heel graag naar die plekken, waarvan ik weet, dat de enige verrassing, die me te wachten staat, een positieve verrassing is!
Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen bij en oplossingen voor de golfhoreca.
Hans Wognum is eigenaar van Personal Touch 4 Golf
En mocht je het gemist hebben, lees dan ook nog even over stap 1 en 2 in het voorgaande bericht over “horeca in de golfwereld”… en deel vooral al jouw ervaringen met me. Die gebruik ik heel graag in mijn gesprekken met eigenaren, bestuurders en managers van golfbanen. Om te kunnen bijdragen aan de groei in gastvrijheid in golf. Alvast bedankt voor jouw hulp hierbij!