Promotionele waarde van topgolf voor de golfsport. Door golfsport expert: Erwin Mulder
Wie kent hem niet. Joost Luiten. Of je nu wel of niet golft, grote kans dat je buurman op werk, die nog nooit een balletje heeft geslagen, toch de naam Joost Luiten kent. De sponsors en de NGF kunnen er geen genoeg van krijgen en beelden Joost te pas en te onpas af op posters, zetten hem in voor televisiereclames, je ziet hem op voorpagina’s, aankondigingen, evenementen en andere mediadragers. Topsport is namelijk belangrijk voor een sport en de aantrekkingskracht tot die sport. Toch?
Die laatste vraag zullen de meeste personen met ‘JA’ beantwoorden. Ik vraag mezelf dat wel eens af. Wat is werkelijke waarde van topgolf voor de totale golfsport en golfbranche? Er wordt gesteld dat we topgolfers nodig hebben om de sport te promoten, om zodoende meer nieuwe, en bij voorkeur jongere, golfers aan te trekken. Gaan er echt meer mensen golfen door het succes van topgolfers? Zou de golfsport in Nederland er heel anders uitzien als we geen topgolfers hadden?
Dat een bedrijf of merk veel geld investeert in de aandacht en emotionele aantrekkingskracht rondom een evenement of een sporter, dat begrijp ik goed. Dat is niet de vraag die ik graag beantwoord zou willen zien. Ik vind het lastig. Natuurlijk heeft een topsporter toegevoegde waarde voor een sport. Maar kunnen we die kwantificeren? We weten dat er uit families waar iemand al golft, eerder een nieuwe golfer voortkomt. Niemand in mijn familie golfde toen ik een kwart eeuw geleden ging snuffelen aan de golfsport. Ik zag af toe wat golf op televisie en las over een laagdrempelig golfclubje in een zondagskrantje. Ik werd getriggerd en raakte verslingert aan de golfsport. Misschien niet een representatief voorbeeld voor tienduizenden anderen, maar het was in mijn geval duidelijk niet de prestatie of de status van een nationale golfheld waardoor ik in aanraking kwam met golf. Ok, het was in een andere tijd. Maar de zogenaamde chemie blijft hetzelfde.
Nu ben ik ervan overtuigd dat de onze nationale golfhelden inmiddels een groter belang in de promotie van de golfsport vertegenwoordigen dan “toen”. Dit mede door social media, dat een grote rol speelt in hoe we informatie tot ons nemen. Als golfsport moeten we dus ook het geluk hebben dat onze topgolfers niet alleen goed zijn op de golfbaan, maar ook goed zijn in het toepassen van (social)media en open staan voor interactie. Met alle filmpjes die tegenwoordig door de diverse golftours en professionals worden gemaakt, en welke gedeeld worden via social media, wordt de toegevoegde waarde van een topsporter voor de promotie van de sport dus ook op veel andere kwaliteiten bepaald.
De vraagstelling over het kwantificeren van die toegevoegde waarde is en blijft nog onbeantwoord. Beetje gekscherend stel ik wel dat de golfsport vandaag de dag meer heeft aan social acteertalent dan “alleen de kwaliteit van een topsporter”. Het is een gekke wereld.
Tip: Google eens op ‘social media use amongst top athletes’
My opinion is embedded in the following post: https://www.linkedin.com/pulse/do-golf-entertainment-centres-bring-new-golfers-jon-s-standing/. The succes of growing the game lies in combining the outdoor golf industry with the gaming entertainment industry.
Hoe ben jij in aanraking gekomen met de golfsport? En wat is jouw mening met betrekking tot de promotie van de golfsport in Nederland. Moet er meer op social media worden ondernomen met leuke en spraakmakende filmpjes? Als iemand intrinsiek geïnteresseerd is komt die persoon toch wel. Het gaat er juist om dat we mensen informeren en het beeld van de golfsport op een leuke en positieve manier ventileren. We kennen allemaal wel iemand die eerst aangaf niets van golf te willen weten en vervolgens helemaal in de wolken is van de sport en niet anders meer wilt dan golf, golf, golf.
Als jij het voor het zeggen had, waar zou jij de focus op leggen in je marketingcommunicatie richting de “nieuwe onontdekte golfer”?