Zakelijk golfen, Toen en Nu. Door golfsport expert: Erwin Mulder

We weten inmiddels dat golfen extreem gezond is voor het lijf en de geest. Maar ook voor de business is de golfsport een gezonde omgeving.

Er is heel wat veranderd de afgelopen 10 jaar als je zakelijk de golfsport toepaste op bijvoorbeeld relatiebeheer. Vroeger, en dan heb ik over ‘tot 2012’, waren het vooral de grote ‘bedrijven golf competities’ die door veel ondernemingen werden gekozen om de meest waardevolle relaties uit te nodigen. Je had toen Wegener Golf, een klein onderdeel van het grote Wegener, dat onder andere Golfers Magazine uitgaf. Wegener Golf met ‘Golfers Magazine Events’ was tevens het grootste golf organisatiebureau van Nederland. Linda krop, wie kent haar niet, aangevoerd door Maurice van Nierop, was de grote drijvende kracht achter Golfers Magazine Events. Zij organiseerde vele honderden zakelijke golfactiviteiten. Iedere golfende directeur of manager kende haar en Maurice en kende de ‘Intercompany Golf Trophy’, de ‘Company Golf Challenge’ en de ‘Golfers Magazine Bedrijvencompetitie’.

Het waren dé zakelijke golf events waar je deel van wilde uitmaken. Bedrijven stonden in de rij. Het mocht allemaal wat kosten. Het was de tijd dat er niet moeilijk gedaan werd als de baas ging golfen op een doordeweekse dag met relaties. Het kwam tenslotte altijd het bedrijf ten goede. Tot 2012, toen hield het allemaal op. Was het grotendeels door de slechte economie dat deze dinosaurussen onder de bedrijvengolfcompetities kopje onder gingen. Ook reorganisaties bij toenmalig moederbedrijf Sanoma (nam Wegener Golf over in 2006) zorgden er uiteindelijk voor dat het helemaal stopte. Zonde? Jazeker. Maar het kon blijkbaar niet anders.

Toch zijn er weer mooie andere initiatieven van de grond gekomen en gebloeid. Sommige op nationaal- en andere op lokaal/regionaal niveau. Denk dan bijvoorbeeld aan The Company Golf Club (www.thecompanygolfclub.nl) en het Business Open (www.businessopen.nl). Maar denk ook de business club van de golfbaan in de buurt. Voor iedere golfende ondernemer, directeur, manager die golft is het interessant om lid te zijn van een business golfclub. En dan doel ik niet op het belastingtechnische voordeel. Ik bedoel een grote kans dat je voortaan veel gezonder door het leven gaat, en dat je meer plezier hebt in je werk en het leven. Bovendien krijg je een band met personen die je daarvoor nog niet kende en een geweldige kans om je band met bestaande relaties te versterken. En aangezien we richting het einde van het jaar gaan, sluiten we af met een goed voornemen voor 2019. Ik zeg: meer (zakelijk) golfen. Je krijgt er ontzettend veel voor terug.

Tot volgend jaar!

 

Foto: Het allerlaatste winnende team van de Intercompany Golf Trophy in 2011, het team van Golfers Magazine, met Erwin Mulder als captain.

Deel dit bericht!